Μαθαίνοντας Με Το iPad

Σχολή Χατζήβεη - Μαθαίνοντας Με Το iPad - 18/1/2013

Την Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012 η δασκάλα πληροφορικής της Σχολής Χατζήβεη συμμετείχε στην  εκδήλωση-αφιέρωμα που διοργάνωσε η iSquare (ο επίσημος διανομέας της Apple σε Ελλάδα και Κύπρο) με τίτλο «Μαθαίνοντας με το iPad»- Μια εκδήλωση-αφορμή για προβληματισμό πάνω στη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση στα πλαίσια του προγράμματος «Καινοτομία στην εκπαίδευση».Οι προσκεκλημένοι ομιλητές από την Apple, από ιδιωτικά και δημόσια εκπαιδευτήρια, αλλά και σχολεία του εξωτερικού, μάς έδωσαν την ευκαιρία να γνωρίσουμε πώς ένα εκπαιδευτικό οικοσύστημα, το οποίο αποτελείται από το τρίπτυχο «δάσκαλος-μαθητής-νέα τεχνολογικά εργαλεία», μπορεί να καταργήσει τα στενά όρια της παραδοσιακής τάξης.Ο προσανατολισμός της εκδήλωσης δεν αφορούσε μόνο την εμπορική προώθηση ενός τεχνολογικού εργαλείου, αλλά συμπεριελάμβανε τις ζωντανές εμπειρίες δασκάλων οι οποίοι εφαρμόζουν στην πράξη τις δυνατότητες των Νέων Τεχνολογιών.Οι πρώτες ομιλίες δημιούργησαν προβληματισμούς πάνω σε φαινόμενα με τα οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι όλοι οι εκπαιδευτικοί όπως η έλλειψη κινήτρων για μάθηση και ποικίλα προβλήματα συμπεριφοράς. Έπειτα, έγινε φανερό ότι ο σύγχρονος μαθητής επιθυμεί να αποκτά εφόδια και δεξιότητες που τον κάνουν λειτουργικό στο κοινωνικό του περιβάλλον. Παράλληλα, επιθυμεί ευέλικτη μάθηση, η οποία έχει μεν ως σημείο αναφοράς καθορισμένα πλαίσια, αλλά ταυτόχρονα προσαρμόζεται στις δικές του μαθησιακές ικανότητες, προσφέροντας περιθώρια αυτενέργειας και δημιουργικής πρωτοβουλίας.Όλα αυτά οι Νέες Τεχνολογίες είναι σε θέση να τα προσφέρουν σε μεγάλο βαθμό. Αρχικά, δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν και να μοιράζουν στους μαθητές καθηλωτικό ψηφιακό υλικό που δίνει νέο κίνητρο για μάθηση. Επιπρόσθετα, δρώντας σε ψηφιακά περιβάλλοντα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να συνεργάζονται και να αλληλεπιδρούν περισσότερο με τους συμμαθητές τους, γεγονός που καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και βοηθά στη σύσφιγξη των μεταξύ τους δεσμών. Η μάθηση γίνεται πιο βιωματική, καθώς τα παιδιά συμμετέχουν στην απόλαυση της γνώσης με όλες τους τις αισθήσεις (ακόμα και με την αίσθηση της αφής που τόσο παραμελείται στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα).Μια άλλη ενδιαφέρουσα τάση στις Νέες Τεχνολογίες είναι η απλότητα της χρήσης τους γεγονός που βοηθά στο να στρέφεται η προσοχή των παιδιών στο υλικό-περιεχόμενο της μάθησης και όχι στο πώς να μάθουν να χρησιμοποιούν τις συσκευές. Ο μαθητής ωθείται στο «να θέλει» κι όχι στο «να πρέπει» να ασχοληθεί με το γνωστικό αντικείμενο . Κάθε μέρα δεκάδες νέες εφαρμογές δημιουργούνται έχοντας σκοπό να καλύψουν με ποικίλες προσεγγίσεις ένα συγκεκριμένο διδακτικό στόχο. Σε γενικές γραμμές κάθε μέρα στο σχολείο μπορεί να γίνει πολύ πιο δημιουργική και παραγωγική.Ουσιαστικά, οι ανάγκες της «κοινωνίας του σήμερα» απαιτούν ο μαθητής να τοποθετείται  στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, γεγονός που επιβάλλει την αύξηση των επιπέδων διαδραστικότητας στις καθημερινές διδακτικές εφαρμογές. Με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να δημιουργεί προϋποθέσεις για καινοτόμο σκέψη χωρίς να προσφέρει έτοιμη μάθηση, ακολουθώντας την εξής ρήση: «Ο νους του μαθητή δεν αποτελεί δοχείο να το γεμίσουμε, αλλά μια φλόγα να την ανάψουμε». Με άλλα λόγια, ο εκπαιδευτικός δίνει το ερέθισμα, τις απαραίτητες κατευθυντήριες γραμμές-οδηγίες κι έπειτα αφήνει περιθώριο στα παιδιά για διερευνητική μάθηση-πειραματισμό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στο μεταξύ εγκαταλείπει το ρόλο του ως καθοδηγητή της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας και του τελικού μαθησιακού αποτελέσματος.

Η τελική έμπνευση που σφράγισε το μαθητοκεντρικό προσανατολισμό της εκδήλωσης ήταν ένα ποίημα το οποίο και σας παραθέτουμε:

«Τα παιδιά σου δεν είναι παιδιά σου

Είναι οι γιοι και οι κόρες της λαχτάρας της Ζωής για τη Ζωή.

Δημιουργούνται διαμέσου εσένα, αλλά όχι από σένα

Κι αν και βρίσκονται μαζί σου, δε σου ανήκουν.

Μπορείς να τους δώσεις την αγάπη σου, αλλά όχι τις σκέψεις σου

Αφού ιδέες έχουν δικές τους.

Μπορείς να δίνεις μια στέγη στο σώμα τους, αλλά όχι και στις ψυχές τους

Αφού οι ψυχές τους κατοικούν στο σπίτι του αύριο

που εσύ δεν πρόκειται να επισκεφτείς ούτε και στα όνειρά σου.

Μπορείς να προσπαθήσεις να τους μοιάσεις

αλλά μη γυρέψεις να τα κάνεις σαν εσένα

Αφού η ζωή δεν πάει προς τα πίσω ούτε ακολουθεί στο δρόμο του το χτες

Είσαι το τόξο από το οποίο τα παιδιά σου

ωσάν ζωντανά βέλη ξεκινάνε για να πάνε μπροστά.

Ο τοξότης βλέπει το ίχνος της τροχιάς προς το άπειρο

και κομπάζει ότι με τη δύναμή του

τα βέλη του μπορούν να πάνε γρήγορα και μακριά.

Ας χαροποιεί τον τοξότη ο κομπασμός του

Αφού ακόμα κι αν αγαπάει το βέλος που πετάει

έτσι αγαπά και το βέλος που μένει στάσιμο.»

Χαλίλ Τζιμπράν - Ο Προφήτης (1923)

 

Το προσωπικό του εργαστηρίου Πληροφορικής

Μαθαίνοντας Με Το iPad
Μαθαίνοντας Με Το iPad