Ειδήσεις /
Πρόγραμμα Φιλίας Α-Στ τάξης
Το πρόγραμμα Φιλίας ανάμεσα στους μαθητές της Α και της Στ τάξης είναι μια δράση που ξεκίνησε στο σχολείο μας το 2009. Σκοπός του είναι να δημιουργήσει δεσμούς φιλίας ανάμεσα στους μικρότερους και τους μεγαλύτερους μαθητές της σχολικής κοινότητας του Δημοτικού Σχολείου. Η φιλία λειτουργεί σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο παράλληλα. Οι δράσεις που φέρνουν κοντά τους μαθητές ποικίλουν και μπορούν να συνδεθούν τόσο με το αναλυτικό πρόγραμμα, με παγκόσμιες μέρες, με παιχνίδι αλλά ακόμα περισσότερο να προέλθουν αυθόρμητα και από τα ίδια τα παιδιά και να καλύψουν αυθεντικές ανάγκες. Τα αποτελέσματα είναι πραγματικά μοναδικά. Οι τελειόφοιτοι έφηβοι μαθητές της Στ τάξης νιώθουν τιμή για την εμπιστοσύνη που τους έχει δοθεί να σταθούν δίπλα σε ένα μικρότερο παιδί. Γίνονται τρυφεροί, προσεκτικοί, σκύβουν κυριολεκτικά και μεταφορικά για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μικρών τους φίλων. Οι νέοι μικροί μαθητές της Α τάξης από την άλλη, νιώθουν πολύ μεγάλη χαρά και ασφάλεια που βλέπουν τους μεγαλύτερους μαθητές του σχολείου και αρχικά τους πιο άγνωστους-απόμακρους, να γίνονται οι καλύτεροί τους φίλοι, να τους υποδέχονται, να χειροκροτούν τις προσπάθειές τους, να τους διδάσκουν, να παίζουν μαζί. Είναι το πιο όμορφο καλωσόρισμα και το μήνυμα ότι σε αυτή την κοινότητα είσαι ευπρόσδεκτος. Η δράση είναι απλή, εφικτή, βασίζεται στη διάθεση συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών κι ενισχύεται από την επιθυμία των ίδιων των παιδιών. Στην αρχή της χρονιάς με τη συνεργασία των Δασκάλων Α και Στ τάξης γίνεται η δημιουργία των ζευγαριών/φίλων. Ακολουθεί η πρώτη γνωριμία που οι δύο φίλοι γνωρίζονται, μιλούν για τον εαυτό τους, βρίσκουν κοινά ενδιαφέροντα και ανταλλάσσουν μια πρώτη κάρτα/ζωγραφιά σαν ενθύμιο της πρώτης γνωριμίας. Στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι ευκαιρίες κοινής αλληλεπίδρασης είναι πραγματικά ανεξάντλητες και μπορούν να προταθούν από τους Δασκάλους Τάξεων, Ειδικοτήτων, αλλά και από τα ίδια τα παιδιά. Ακολουθούν παραδείγματα δράσεων: Οι μαθητές της Α΄ διαβάζουν στους μαθητές της Στ΄ απόσπασμα από λογοτεχνικό βιβλίο που αγαπούν. Επιβράβευση και δώρο προσωπικό σελιδοδείκτη που έχουν ετοιμάσει οι μαθητές της Στ τάξης. Οι μαθητές της Στ΄ ετοιμάζουν «μάθημα» και το πραγματοποιούν ανά ομάδες μαθητών της Α τάξης. Μαθηματικά παιχνίδια, σταυρόλεξα, κουίζ, μουσικά ρυθμικά κομμάτια κ.α.... Οι μαθητές ανταλλάσσουν ευχετήριες κάρτες ομαδικές τα Χριστούγεννα/Πάσχα/Καλοκαίρι και ατομικές σε γιορτές, γενέθλια, λήξη σχολικής χρονιάς. Ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια συνεργασίας στην ύπαιθρο και τη σχολική αυλή. Κοινές δράσεις μαγειρικής (χριστουγεννιάτικα μπισκότα, Λαζαράκια, φρουτοσαλάτα κ.α. Συνεχίζω το εξώφυλλο, δράση συνεργασίας και φαντασίας ζωγραφίζοντας από κοινού τη συνέχεια από εξώφυλλα λογοτεχνικών βιβλίων. Χορεύοντας μαζί (παραδοσιακούς, σύγχρονους χορούς, ομαδικά ή σε ζευγάρια, γαϊτανάκι στις Απόκριες) Στήριξη σε δύσκολη στιγμή, ενθάρρυνση, αγκαλιά, αποδοχή (από τις αυθεντικές μη προγραμματισμένες δράσεις) Δημιουργία παραμυθιού από τους μεγάλους μαθητές με ήρωες-πρωταγωνιστές τους μικρούς. Συνέντευξη-βιντεοσκόπηση τι νιώθω για το Εκτάκι μου και δώρο-προβολή στην τελετή αποφοίτησης. Κοινή προσευχή στο προαύλιο του σχολείου το Εκτάκι που αναλαμβάνει την προσευχή με το Πρωτάκι του μαζί. Δημιουργία από κοινού κατασκευών χριστουγεννιάτικων-πασχαλινών για φιλανθρωπικό σκοπό. Καταγραφή Ημερολογίου από τους μαθητές της Στ τάξης σκέψεων/συναισθημάτων μετά από κοινή δράση και δημιουργία ζωγραφιάς αντίστοιχα από τους μαθητές της Α΄. Δημιουργία τραγουδιού και καταγραφή στίχων, αφιερωμένων προς τα πρωτάκια ή τα εκτάκια. Δημιουργία αφισών με συμβουλές για κάποιο θέμα: π.χ. Παγκόσμια Ημέρα πλυσίματος χεριών, Μέρα Καλοσύνης, Υγιεινής Διατροφής Δημιουργία επιτραπέζιων παιχνιδιών όπως Taboo, κάρτες ερωτήσεων Προετοιμασία σκετς με θέματα που μεταφέρον αξίες για τη φιλία, την υγεία και παρουσίαση στα Πρωτάκια. Οι παραπάνω δράσεις είναι δράσεις που ανανεώνονται και προσαρμόζονται πάντα στις ανάγκες της ομάδας, αλλά και ενισχύονται κι εμπλουτίζονται από τα μέλη, μικρά και μεγάλα της δράσης.