Ειδήσεις /
Διεθνές Συμπόσιο Ευτυχίας – Παιδαγωγική της Χαράς
«Διεθνές Συμπόσιο Ευτυχίας - Παιδαγωγική της χαράς». Ο γοητευτικός και ταυτόχρονα ελκυστικός τίτλος του συνεδρίου, μάς κίνησε εξαρχής το ενδιαφέρον και όχι άδικα! Εντυπωσιαστήκαμε τόσο από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης του συνεδρίου, όσο και από την ευκαιρία που θα είχαμε να παρακολουθήσουμε ομιλίες καταξιωμένων πανεπιστημιακών από διάφορα μέρη του κόσμου (Αφρική, Ασία, Ευρώπη, Ηνωμένες Πολιτείες και Ελλάδα) για την αντισυμβατική παιδαγωγική.
Μια ομάδα εκπροσώπησης του σχολείου μας σχηματίστηκε άμεσα, με χαρακτηριστικό της γνώρισμα από την πρώτη στιγμή τον ενθουσιασμό και την αντισυμβατική διάθεση.
Με φορέα διοργάνωσης το Πανεπιστήμιο της Κρήτης και με σκηνικό το πανέμορφο Ρέθυμνο, οι μέρες γέμισαν και κύλησαν απίστευτα γρήγορα! Δημιουργικά εργαστήρια, εμπνευσμένες διαλέξεις, συναντήσεις με ανθρώπους με όραμα, νέες γνώσεις που ξεκινούσαν από το αμφιθέατρο και μετουσιώνονταν σε σκέψεις για τους μαθητές μας. Η λογοτεχνία, η γλώσσα, η φιλοσοφία και η τεχνολογία φωτίστηκαν με αχτίδες δημιουργικής φαντασίας και ποίησης. Η ψυχολογία του μαθητή τέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Σημειώσεις, ανταλλαγές μηνυμάτων, συζητήσεις στα cafe μετά τις συνεδριακές ώρες, σκέψεις κι όνειρα για τις τάξεις μας και το σχολείο μας!
Τι είναι η Παιδαγωγική της ευτυχίας; Πόση ευτυχία «χωράει» στο σχολείο και πόση χαρά μπορεί να «απελευθερώσει» το αναλυτικό πρόγραμμα; Πόσο ευτυχισμένοι είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σχολείο τους; Πώς θα περιγράφατε αλήθεια τη δημιουργικότητα;
Ίσως "σαν την επιθυμία να ξέρεις, σαν το βαθύ σκάψιμο, σα να κοιτάζεις δύο φορές, σα να σφίγγεις τα χέρια με το αύριο" , θα πει ο Torrance.
Αν και δύσκολα μεταφέρεται η ζωντανή εμπειρία, κάποιες από τις σκέψεις που αποκομίσαμε και μοιραζόμαστε είναι και οι ακόλουθες.
Περισσότερο από ποτέ χρειάζεται να προβληματιστούμε για το τι σχολείο θέλουμε για τα παιδιά μας. Υπάρχει ανάγκη για ένα σχολείο χαρούμενο και εναλλακτικό. Ένα σχολείο το οποίο μπορεί να δώσει ένα διαφορετικό νόημα στη ζωή των παιδιών. Ο δάσκαλος πρέπει να τολμήσει αντισυμβατικές πρακτικές που η γνώση θα γίνεται τρόπος ζωής, βίωμα, ευτυχία, χαρά.
Αναγνωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες ως οντότητες ξεχωριστές, τους δίνουμε τη χαρά να συμμετέχουν οι ίδιοι μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, τους δείχνουμε έμπρακτα ότι τους εμπιστευόμαστε και κυρίως τους βοηθάμε να εργαστούν βιωματικά και συνεργατικά σε δράσεις που θα δώσουν νόημα στη ζωή τους.
Το στοίχημα για την Παιδαγωγική της Χαράς είναι οι μαθητές να νιώθουν πλήρεις με τις γνώσεις που αποκτούν μέσα από ομάδες εργασίας, έρευνα και ποικίλες δραστηριότητες, στις οποίες συμμετέχουν από κοινού κι αντικαθιστούν το «μονοπώλιο» του βιβλίου, τη στείρα αποστήθιση και τις εξετάσεις.
Η γνώση δεν αποτελεί μια άδεια ορθολογική έννοια, αλλά μια έννοια που μπορεί να οδηγήσει στην ευτυχία μέσω της ανακάλυψης. Αν αυτό το οποίο αναθέτει ο δάσκαλος στα παιδιά με διάθεση και μεράκι, έχει νόημα γι’ αυτά, τότε μπορούμε όχι μόνο να ονειρευόμαστε, αλλά και να επιτύχουμε ένα εναλλακτικό, διαφορετικό, αντισυμβατικό σχολείο με χαρούμενους μαθητές και δασκάλους. Γιατί «ευτυχισμένος άνθρωπος είναι εκείνος που έχει επιλέξει ελεύθερα».
Οι Παιδαγωγοί πρέπει να μην ξεχνάμε την ιδέα της παιδείας ως καλλιέργεια της ψυχής και όχι σαν εκπαίδευση εξειδίκευσης σε συγκεκριμένα διδακτικά αντικείμενα... Αυτή η εκπαίδευση εμπνέει χαρά στα παιδιά και δημιουργεί μαθητές καλλιεργημένους και εμπνευσμένους.
Το αίσθημα που αποκομίσαμε από την εκπαιδευτική αυτή εμπειρία είναι η αξία του να μοιραζόμαστε τα όνειρά μας για ένα σχολείο που η παιδαγωγική της χαράς είναι καθολική πρακτική. Ο δρόμος προς ένα αντισυμβατικό σχολείο «περνάει» μέσα από τη διάθεση για αλλαγή, τη θετική διδασκαλία, την αλλαγή κουλτούρας και φιλοσοφίας αλλά και τη συμμετοχή όλων. Οι παράγοντες "μάθηση" και "καλλιέργεια" ενισχύονται, όταν η αξία της χαράς με τη μορφή γνήσιου συναισθήματος μετουσιώνεται σε παιδαγωγική πρακτική και αποδίδει καρπούς που μένουν στον νου και την καρδιά εκπαιδευτικών και μαθητών.
Αυτές ήταν οι αποσκευές που φέραμε επιστρέφοντας, αποσκευές γεμάτες χαρά και αντισυμβατικότητα, που επιθυμούμε να συνοδεύουν στο εξής κάθε νέο παιδαγωγικό μας ταξίδι.
Η εκπαιδευτική ομάδα του Συνεδρίου: Στεφανία Γουρνά, Εύη Καπέλη, Φαίη Καραγεώργου, Έλλη Κωβαίου, Μαρίνα Ραουζέου, Μερόπη Χατζήβεη