Ειδήσεις /
7ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις ΤΠΕ
Στις 21, 22 και 23 Ιουνίου 2013 πραγματοποιήθηκε στη Σύρο το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ. Βασικός θεματικός άξονας του συνεδρίου υπήρξε η Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη.
Οι ομιλίες της πρώτης και τρίτης ημέρας ανέδειξαν την αναγκαιότητα οργάνωσης της γνώσης μέσω της Τηλεκπαίδευσης (ζωντανές διαδικτυακές μεταδόσεις διαλέξεων {χρήση Skype, ooVoo}, διαδικτυακές πλατφόρμες με ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό {χρήση moodle}, σεμινάρια από απόσταση) καθώς και τα οφέλη που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση των εκπαιδευτικών μέσα από εικονικές κοινότητες πρακτικής. Παράλληλα, έγινε φανερό ότι ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα έχει το ρόλο του σχεδιαστή-συνδημιουργού περιβαλλόντων μάθησης και καλείται να αξιοποιήσει εργαλεία μαθησιακού σχεδιασμού (learning design) με στόχο να πετύχει αποτελεσματική επικοινωνία με τους μαθητές του και τελικά να τους πείσει για την αξία της ικανότητας του να μαθαίνεις. Με άλλα λόγια, η μεγαλύτερη πρόκληση γι’ αυτόν είναι όχι απλώς να ενισχύει το μάθημά του με οπτικοακουστικά μέσα, αλλά να καταφέρει να τα εντάξει σε συγκεκριμένο μαθησιακό πλαίσιο με στοχευμένο περιεχόμενο και μεθοδολογία. Τέλος, επισημάνθηκε το γεγονός ότι οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να ξεμπλοκάρουν τη δημιουργικότητά τους συμμετέχοντας σε διαδικτυακά συνεργατικά περιβάλλοντα, όπως π.χ. τα ιστολόγια, τα οποία αποτελούν παράθυρα επικοινωνίας και ικανοποιούν την ανθρώπινη ανάγκη να μοιραζόμαστε τις ιστορίες μας. Όλα αυτά αποσκοπούν στην αλλαγή του υπάρχοντος σχολικού χαρακτήρα και στη δημιουργία τελικά ενός σχολείου ανοιχτού στη ζωή και τη δράση με πηγή ισχύος του, ανθρώπους που ενδιαφέρονται.
Κατά τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι κι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ιδιαίτερα πλούσιο σε ερεθίσματα πρόγραμμα συνεδριών. Συγκεκριμένα, στις συνεδρίες δασκάλων-νηπιαγωγών παρουσιάστηκαν ευέλικτα εκπαιδευτικά σενάρια με διαθεματικό χαρακτήρα και χρήση Οπτικοακουστικών Μέσων. Οι παρουσιάσεις που ξεχωρίσαμε (ενδεικτικά) αφορούσαν στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας μέσα από την κατασκευή ψηφιακών κόμιξ και τη χρήση δημιουργικής γραφής, στη συνδρομή της τεχνικής animation ως γέφυρας επικοινωνίας με τον ψυχικό κόσμο του μαθητή, καθώς και στη χρήση προγραμματιστικού περιβάλλοντος από τον εκπαιδευτικό με στόχο την κατασκευή προσομοιώσεων φυσικών φαινομένων (π.χ. κύκλος του νερού).
Επιπρόσθετα, γνωρίσαμε μερικές από τις αυτόνομες εφαρμογές (πολυχάρτες, προσομοιώσεις, εικονικές περιηγήσεις, εφαρμογές εννοιολογικής χαρτογράφησης) που μας προσφέρει ο ιστοχώρος του Φωτόδεντρου με στόχο τη σύνθεση διδασκαλίας που ξεπερνά την πρακτική του «κάνω μάθημα από το βιβλίο χρησιμοποιώντας απλώς ψηφιακά βοηθήματα».
Εκτός από τις ομιλίες-παρουσιάσεις πολλοί σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε εργαστήρια στα οποία παρουσιάστηκαν εργαλεία Web 2.0, αλλά και περιβάλλοντα προγραμματισμού όπως το Scratch 2.0, το οποίο και παρακολουθήσαμε αποκομίζοντας πολύ καλές εντυπώσεις.
Κλείνοντας τη συνοπτική αυτή παρουσίαση, το γεγονός που ξεχώρισε κατά τη διάρκεια αυτού του δημιουργικού τριήμερου ήταν ο 6ος Διαγωνισμός Ελληνόφωνων Εκπαιδευτικών Ιστότοπων στον οποίο βραβεύτηκαν αξιόλογα ιστολόγια εκπαιδευτικών από την Ελλάδα και την Κύπρο με κριτήρια το περιεχόμενο, τη λειτουργικότητα-αισθητική τους, καθώς και τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης που προσφέρουν.
Η υπεύθυνη του εργαστηρίου ΠληροφορικήςΜαρίνα Ραουζέου