Ειδήσεις /
Λέσχη Ανάγνωσης Παιδικής Λογοτεχνίας
Αν ρωτήσουμε κάποιον βιβλιόφιλο πώς έγινε τακτικός αναγνώστης, θα αφηγηθεί μια ολόκληρη ιστορία που συχνά περιλαμβάνει εμπειρίες από αναγνώσματα που του διάβαζαν οι δικοί του σε μικρή ηλικία, από επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, από συζητήσεις για βιβλία που τον σημάδεψαν και άλλα που τα άφησε στη μέση ή τα διάβαζε κρυφά, από εικόνες με γονείς που διαβάζουν, και πολλά άλλα. Οι περισσότερες από αυτές τις αναμνήσεις είναι ευχάριστες και είναι η αιτία που αναπτύχθηκε μια καλή και δυνατή σχέση με την ανάγνωση. Αυτή τη σχέση έρχονται να ενισχύσουν ή να δημιουργήσουν οι Λέσχες Ανάγνωσης.Αλλά τι είναι μια Λέσχη Ανάγνωσης; Η Λέσχη Ανάγνωσης είναι μια ομάδα ανθρώπων που συναντιούνται τακτικά, συζητούν και ανταλλάσσουν απόψεις για το ίδιο βιβλίο που διάβασαν ύστερα από κοινή συμφωνία. Μια τέτοια Λέσχηέχει για τα παιδιά ποικίλα οφέλη. Με αφορμή τα βιβλία, οι μικροί συμμετέχοντες μοιράζονται εμπειρίες και συναισθήματα, ενώ έχουν τη δυνατότητα να μιλήσουν για θέματα που τους απασχολούν, χωρίς να εκτεθούν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία μπορούν να ανακαλύψουν πράγματα για τον εαυτό τους, τον κόσμο και τους άλλους, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν νέες φιλίες και γνωρίζουν νέα βιβλία. Επιπλέον, στη Λέσχη Ανάγνωσης αναπτύσσουν γλωσσικές δεξιότητες (ανάγνωσης, ομιλίας, γραφής) και εξασκούνται σε νέο λεξιλόγιο με έναν διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο, διαβάζοντας τα βιβλία, μιλώντας για αυτά και παίζοντας με αυτά. Τέλος, εμβαθύνουν στα κείμενα, διερευνούν τα ζητήματα που εγείρουν, έρχονται σε επαφή με νέες, διαφορετικές ιδέες, μαθαίνουν να ακούνε τις απόψεις των συνομιλητών τους και να συμμετέχουν σε μια κοινή συζήτηση. Με άλλα λόγια, η Λέσχη Ανάγνωσης παρέχει ένα λειτουργικό πλαίσιο για μια διευρυμένη και διαφοροποιημένη αναγνωστική εμπειρία με στόχο την επικοινωνία και την αναγνωστική πρόοδο.
Η δομή μιας συνάντησης, η οποία θα πραγματοποιείται μία φορά τον μήνα (Παρασκευή απόγευμα στις 18:00, στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Ιπποκράτους 118) και θα διαρκεί περίπου μία ώρα, είναι η ακόλουθη (με ενδεχόμενες διαφοροποιήσεις ανάλογα με το βιβλίο, τις ανάγκες και τις επιθυμίες των παιδιών):• ΚαλωσόρισμαΞεκινούμε με κάποια σύντομη σε διάρκεια δραστηριότητα που σχετίζεται με το βιβλίο το οποίο έχουν ήδη διαβάσει τα παιδιά από το σπίτι. Για παράδειγμα, μπορούν να μοιραστούν κάτι καινούργιο που έμαθαν από το βιβλίο ή μια σκέψη που έκαναν καθώς το διάβαζαν ή να μας μιλήσουν για τον αγαπημένο τους χαρακτήρα/ήρωα του βιβλίου. • ΣυζήτησηΗ συντονίστρια θέτει τις κατάλληλες ερωτήσεις για να ξεκινήσει η συζήτηση που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της συνάντησης. Ερωτήσεις θέτουν και τα ίδια τα παιδιά, κατά προτίμηση όσο περνά ο καιρός και εξοικειώνονται με την ιδέα της Λέσχης. • ΔραστηριότητεςΟρισμένα βιβλία προσφέρονται για τη διοργάνωση και την εφαρμογή άλλων δραστηριοτήτων, ζωγραφική, κατασκευές, δημιουργία ιστοριών, συνταγών κ.λπ. • Αξιολόγηση βιβλίουΣτο τέλος κάθε συνάντησης, αφού η ομάδα έχει συμφωνήσει, πάντα με την καθοδήγηση της συντονίστριας, σε ένα σύστημα αξιολόγησης, βαθμολογεί το βιβλίο αιτιολογώντας τη βαθμολογία.• Επιλογή επόμενου βιβλίουΌταν η συζήτηση ολοκληρωθεί, επιλέγεται το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσουν τα μέλη της Λέσχης (από βιβλία που ίσως έχουν φέρει τα παιδιά μαζί τους, από βιβλία που βρίσκονται στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ή από κάποιο περιοδικό ή που προτείνει βιβλία ή από τις προτάσεις της συντονίστριας). Επιπλέον, ορίζονται από κοινού κάποιες «εργασίες» για την επόμενη συνάντηση. Για παράδειγμα, κάποιο μέλος της ομάδας θα αναλάβει να μιλήσει για τα βιβλία που θα του θυμίσει το βιβλίο που θα διαβάσει, κάποιος άλλος θα σημειώσει τις λέξεις που θα του κάνουν εντύπωση ή θα περιγράψει τον κεντρικό ήρωα κ.ά.
Το πιο σημαντικό όμως που πρέπει να θυμούνται όλοι όσοι συμμετέχουν σε μια Λέσχη Ανάγνωσης είναι η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται και η μη ανάγνωση. Αν λοιπόν κάποιο παιδί δεν έχει διαβάσει το βιβλίο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει ή δεν μπορεί να παρακολουθήσει μια συνάντηση, αντιθέτως η παρουσία του είναι ευπρόσδεκτη, αφού οι ανταλλαγές απόψεων για ένα βιβλίο δεν αφορούν μόνο το συγκεκριμένο, αλλά ένα πολύ ευρύτερο σύνολο που περιλαμβάνει όλα τα βιβλία που έχουμε ήδη διαβάσει. Η μόνη υποχρέωση των μελών της ομάδας είναι η αγάπη τους για το καλό βιβλίο.
1η συνάντηση: Παρασκευή, 27 Σεπτεμβρίου 2013, στις 18:00Συντονίζει η εκπαιδευτικός Άλκηστη Χρονάκη. Ο αριθμός των παιδιών δεν θα υπερβαίνει τα 15 άτομα.
Η είσοδος είναι ελεύθερη και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο τηλ. 211 3003580 ή στο e-mail: [email protected] (σημειώνοντας ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ καθώς και το ονοματεπώνυμο του παιδιού και στοιχεία επικοινωνίας του κηδεμόνα).
Κατά τη διάρκεια κάθε συνάντησης, οι γονείς μπορούν να αφήσουν τα παιδιά τους και να επιστρέψουν για να τα παραλάβουν ή να περιηγηθούν στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, διαβάζοντας ή σερφάροντας στο Internet (και ασύρματο – Wi-Fi) και απολαμβάνοντας το τσάι ή τον καφέ τους.
Για τους ενηλίκους λειτουργούν εδώ και έξι χρόνια πετυχημένες Λέσχες Ανάγνωσης που πραγματοποιούνται μία φορά τον μήνα στο μεγάλο τραπέζι του ΠΟΛΥΧΩΡΟΥ.